Polskie Koleje Państwowe przekazały w piątek firmie Alstal Bydgoszcz plac budowy pod nowy dworzec w Koszalinie. Inwestycja, której koszt ma wynieść 44 mln zł, ma być gotowa z końcem 2024 roku.
Polskie Koleje Państwowe z początkiem lutego br. wybrały w przetargu firmę Alstal Bydgoszcz na wykonawcę prac przy rozbiórce starego dworca PKP w Koszalinie (Zachodniopomorskie) i budowie nowego obiektu. 23 lutego podpisały w Warszawie umowę z realizatorem zamówienia, którego koszt to ok. 44 mln zł, a w piątek w Koszalinie przekazały firmie plac budowy.
„Dziś (…) rozpoczynamy inwestycję. Zgodnie z umową firma ma 19 miesięcy, by na tym miejscu wybudować nowy dworzec, bardzo nowoczesny, moim zdaniem, jeden z najciekawszych obiektów, które PKP realizuje” – przekazał w piątek członek zarządu PKP SA Krzysztof Golubiewski.
Obecny przy przekazaniu placu budowy wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Paweł Szefernaker podkreślił, że na nowy dworzec mieszkańcy Koszalina czekają od lat i jest przekonany, że będzie on „miejscem przyjaznym dla turystów, wszystkich, którzy będą korzystali z tego obiektu”.
Obecny przy przykazywaniu placu budowy zastępca prezydenta Koszalina Andrzej Kierzek zaapelował do pasażerów, w tym do mieszkańców Koszalina, o cierpliwość w związku z oczekiwaniem na nowy dworzec i konieczność korzystania z tymczasowego obiektu.
To właśnie organizacja i przygotowanie dworca tymczasowego, do którego przeniesiona zostanie obsługa podróżnych na czas inwestycji, będzie pierwszym zadaniem wykonawcy. Dworzec tymczasowy z poczekalnia i kasami biletowymi będzie zlokalizowany w przejściu pod al. Armii Krajowej.
Nowy obiekt będzie lekką konstrukcją z przeszkoloną elewacją i ażurowym dachem. Zaprojektowano otwarty pasaż – poczekalnię letnią z trójkątnymi siedziskami z betonu architektonicznego, będącą jednocześnie przejściem do tunelu na perony. Na wysokości piętra wyeksponowane będą oryginalne, zachowane ściany dworca z sgraffito z 1962 roku autorstwa artystów plastyków Zawojskich ze Szczecina. Będzie ono, podobnie jak cała elewacja dworca, podświetlone nocą.
Przestrzeń dworca będzie się składać z części pasażerskiej i handlowej, które podzieli otwarty, ale zadaszony pasaż prowadzący na perony. W części pasażerskiej, na parterze, będzie hol kasowy z poczekalnią. Ściany zostaną wykończone betonową okładziną w kolorze popielatym, posadzka natomiast zostanie wykonana z lastryko. W holu będą cztery okienka kasowe, gabloty z rozkładami jazdy oraz elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. W części handlowej na parterze będą się mieściły: pasaż handlowy złożony z siedmiu lokali, a także toalety. Na piętrze znajdzie się siedziba Straży Ochrony Kolei oraz pomieszczenia biurowe dla spółek kolejowych.
Na dachu budynku, jak podano w komunikacie, będzie miejsce dla 130 paneli fotowoltaicznych. Dworzec zostanie wyposażony w energooszczędne oświetlenie oraz system inteligentnego zarządzania budynkiem. Przy frontowej fasadzie zamontowane zostaną stojaki na rowery, natomiast przy elewacji południowej – dwa miejsca postojowe dla pojazdów osób z niepełnosprawnościami i samochodów elektrycznych, a przy północnej – zatoczka typu „kiss and ride”.
Program Inwestycji Dworcowych realizowany przez PKP obejmuje budowę i modernizację blisko 200 dworców za ponad 2,5 mld zł. Zrealizowane są już 74 dworce, na kolejnych kilkudziesięciu trwają prace budowlane.
Źródło/ PAP/ Fot. PKP