15.1 C
Szczecin
6 maja 2024
Miasto Szczecin Wiadomości

GDDKiA podpisała umowy na projekt obwodnicy Szczecina z najdłuższym tunelem w Polsce

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała w środę dwie umowy na zaprojektowanie Zachodniej Obwodnicy Szczecina długości 51,6 km. Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk poinformował, że jednym z fragmentów trasy będzie najdłuższy tunel w Polsce, który ma liczyć 5 km.

„Duże inwestycje mają to do siebie, że napędzają gospodarkę regionu, są swoistymi silnikami rozwoju gospodarczego. Taką funkcję będzie pełniła zachodnia obwodnica Szczecina z najdłuższym tunelem w Polsce, którego na pewno przez wiele lat nie zdetronizuje inna inwestycja” – powiedział szef resortu infrastruktury.

„Zachodnie obejście odciąży aglomerację szczecińską i pozwoli na sprawne i bezpieczne prowadzenie ruchu, w tym tranzytowego. Dzięki nowej trasie powstanie także dogodny dojazd do zakładów chemicznych w Policach” – dodał.

Opracowanie projektu budowlanego Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6 obejmuje przygotowanie dokumentacji dla odcinków Kołbaskowo – Police i Police – Goleniów.

Odcinek Kołbaskowo – Police w 13 miesięcy za 14,94 mln zł zaprojektuje konsorcjum firm TPF i Databout. Pierwszy fragment trasy będzie rozpoczynać się w Kołbaskowie (węzeł Szczecin Zachód), następnie obwodnica będzie prowadziła w kierunku północnym, omijając od zachodu Szczecin. Odcinek ten zakończy się przed węzłem Police. Łączna długość tego fragmentu to 25,5 km.

Dla odcinka Police – Goleniów (w tym tunelu pod Odrą) dokumentację projektową za 39,8 mln zł wykona firma Voessing Polska, a termin realizacji prac to 15 miesięcy. Drugi odcinek rozpocznie się od węzła Police, który jest zlokalizowany w pobliżu wylotu z tunelu pod Odrą. Ten odcinek będzie biegł głównie w kierunku wschodnim, przechodząc tunelem pod Odrą i obszarem zakładów chemicznych w Policach. Odcinek o długości 23,4 km zakończy się na węźle Goleniów Północ, który stanowi połączenie dróg ekspresowych S3 i S6.

Po opracowaniu projektów planowane jest złożenie wniosków o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, a następnie pozyskanie nieruchomości pod drogę.

Nowa trasa ma być alternatywą dla obecnego szlaku S3/A6, omijającego Szczecin od południa oraz wschodu – razem z nim ma utworzyć ring wokół miasta.

W listopadzie ub.r. decyzją ministra infrastruktury przyznano 411,2 mln zł na prace przygotowawcze dla tej inwestycji. Te obejmują również uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i wypłatę odszkodowań za nieruchomości pod drogę. Budowa Zachodniej Obwodnicy Szczecina znajduje się w projekcie Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. Wcześniej droga była planowana do realizacji w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.

Źródło/PAP

Related posts

Pierwszy dzwonek. Wojewódzka inauguracja

AZ

Resort rolnictwa planuje rozporządzenie dot. dopłat do sprzedanego zboża w celu zrekompensowania strat

AZ

Wojewoda zachodniopomorski: naukowcy z ZUT w zespole ds. Odry

JK

Upamiętnienie wydarzeń 10 grudnia 1956 r. w Szczecinie

JK

Dietetyczka: w święta nie wyrzekajmy się tradycji, ale nie siedźmy przy stole, ciągle podjadając

JK

Pierwsze w regionie. W Resku otwarto Centrum Opiekuńczo-Mieszkalne

KM

Zostaw komentarz

Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić Twoje wrażenia. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie