17.5 C
Szczecin
12 maja 2024
Powiat Koszaliński Wiadomości

Koszalin/ Półroczne opóźnienie w budowie wiaduktu w al. Monte Cassino w ciągu dk 6

Dwie nitki budowanego wiaduktu w Koszalinie w ciągu dk 6, którego część starej konstrukcji niekontrolowanie zawaliła się w trakcie robót, powinny być gotowe w styczniu 2023 r. Termin, który deklaruje teraz wykonawca, to początek czerwca – podał prezydent Koszalina Piotr Jedliński.

Prezydent Koszalina w poniedziałek podczas internetowego wystąpienia informował mieszkańców o bieżących wydarzeniach z życia miasta oraz odpowiadał na przesłane przez nich pytania. Jedno dotyczyło terminu zakończenia budowy wiaduktu w al. Monte Cassino w ciągu drogi krajowej nr 6.

To był strategiczny komunikacyjnie obiekt, którym był wyprowadzany ruch tranzytowy z centrum Koszalina (Zachodniopomorskie). Ze względu na zagrożenie katastrofą budowlaną został zamknięty w marcu 2020 r., a w październiku 2021 r. podczas prac rozbiórkowych runęła jedna z jego dwóch nitek. Nowy wiadukt powinien być gotowy w styczniu 2023 r.

„Przewidywany termin, który deklaruje teraz wykonawca, to początek czerwca przyszłego roku” – poinformował o półrocznym opóźnieniu w realizacji inwestycji prezydent Jedliński.

„Myślę, że zostanie dotrzymany. Inwestycja wyszła z ziemi, wszystkie podpory są już wylane i powoli wykonawca przygotowuje się do montażu poszczególnych przęseł obu nitek wiaduktu” – dodał.

Zaznaczył przy tym, że w momencie podpisywania umowy z wykonawcą (był 2021 r.) nikt nie przewidział wojny za wschodnią granicą i zakłóceń łańcuchów dostaw materiałów budowlanych.

Prezydent Koszalina potwierdził także, iż wykonawca zgodnie z obowiązującym prawem złożył wniosek o zwiększenie wartości inwestycji o 15 mln zł w związku z inflacją i wzrostem cen materiałów budowlanych, w tym stali i betonu.

Wykonawcę rozbiórki wiaduktu, zaprojektowania i budowy nowego wybrano w czerwcu 2021 r. Przetarg wygrało konsorcjum dwóch firm z liderem INTOP Skarbimierzyce, które zobowiązało się zrealizować zadanie za blisko 35,9 mln zł. Miastu na realizację inwestycji przyznano 24 mln zł z rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych.

Do zawalenia się północnej nitki wiaduktu na al. Monte Cassino w Koszalinie (Zachodniopomorskie) w ciągu drogi krajowej nr 6 doszło 21 października ub.r. ok. godz. 16 podczas prac rozbiórkowych. Te rozpoczęły się po wprowadzeniu 18 października zakazu ruchu na ul. Dąbrowskiego i ścieżce pieszo-rowerowej. Ulicą Batalionów Chłopskich ruch nadal się odbywał, gdy runęła na nią część wiaduktu. Tę ulicę planowano zamknąć dopiero w II i III etapie rozbiórki, która miała potrwać do początku 2022 r. Kierownik budowy wstrzymał prace rozbiórkowe, teren został ogrodzony i zabezpieczony przed wejściem osób trzecich. Formalną decyzję w tej sprawie wydał wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego. Pracę wznowiono po kilku tygodniach.

Kontrola Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego (WINB) w Szczecinie potwierdziła, że nitka północna wiaduktu zawaliła się w wyniku załamania filaru trzeciego i osunięcia jej ośmiu przęseł. W części południowej drugi filar uległ odchyleniu od pionu o ok. 30-50 cm. WINB zakwalifikował zdarzenie jako awarię podczas prowadzenia robót rozbiórkowych.

Zgodnie z założeniami, wiadukt miał być rozbierany sukcesywnie, przęsło po przęśle.

22 października ub.r. rzecznik Prokuratury Okręgowej w Koszalinie Ryszard Gąsiorowski poinformował o wszczęciu śledztwa w kierunku sprowadzenia niebezpieczeństwa powszechnego, zdarzenia zagrażającego życiu i zdrowiu wielu osób. Dotychczas nikomu nie przedstawiono zarzutów.

W wyniku zawalenia części wiaduktu nie było ofiar, nikt nie został ranny. Zniszczony został zaparkowany pod obiektem samochód.

Wiadukt w al. Monte Cassino został zamknięty dla ruchu w nocy z 19 na 20 marca 2020 r. ze względu na zagrożenie zawaleniem. Wcześniej, po wstępnych oględzinach obiektu, 5 lutego została zawężona jedna nitka wiaduktu do jednego pasa, by odciążyć skrajne belki obiektu. Następnie to samo zrobiono z drugą nitką.

Oddany do użytku w 1971 r. wiadukt był konstrukcją o długości ok. 220 m i nośności 40 ton. Modernizację przeszedł w latach 2008-2009. Został wybudowany w technologii tzw. belek WBS. W ocenie GTI Design w Gdańsku, wykonawcy zleconej przez miasto w ubiegłym roku ekspertyzy, nie spełniały żadnych obowiązujących przepisów, jeśli chodzi o grubość betonu i otuliny, która znajduje się na prętach zbrojeniowych. Ekspertyza wskazała, że obiekt grozi zawaleniem i była podstawą do wydania decyzji o jego rozbiórce przez nadzór budowlany.

Źródło/PAP

Related posts

Elektrownia Dolna Odra najmniej awaryjnym wytwórcą energii w kraju w 2022 r.

KM

Premier o Powstaniu Wielkopolskim: było zwycięskim zrywem, który przyczynił się do odbudowy RP po latach zaborów

AZ

Jest decyzja radnych ws. rozszerzenia ośrodka rehabilitacji zwierząt

AZ

Około 2500 szczecinian stanie przed komisją wojskową

AZ

Zachodniopomorskie/ Blisko 18 mln zł na wsparcie osób niepełnosprawnościami, ich opiekunów i rodzin

JK

Szczecin/ Szpitale zatrudniają uchodźców z Ukrainy

AZ

Zostaw komentarz

Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić Twoje wrażenia. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie