12.6 C
Szczecin
29 kwietnia 2024
Powiat Świnoujski

Świnoujście/ Terminal kontenerowy z decyzją środowiskową

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA otrzymał decyzję środowiskową dla głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu – poinformował Zarząd. Docelowo będzie on w stanie obsłużyć jednocześnie dwa statki – jeden o długości 400 m i jeden o długości 200 m.

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście zapewnia, że przedsięwzięcie będzie proekologiczne na każdym etapie – od koncepcji, poprzez realizację projektu i eksploatację terminalu.

„Zdecydowaliśmy, że projekt będzie realizowany na pirsie, czyli nowoutworzonym lądowym obszarze na Zatoce Pomorskiej, z minimalną ingerencją w obecny teren lasu. Jakiekolwiek uciążliwości dla środowiska chcemy ograniczyć do minimum. Ma być ekologicznie i nowocześnie” – przekazał prezes Zarządu Morskich portów Szczecin i Świnoujście Krzysztof Urbaś.

Głębokowodny Terminal Kontenerowy docelowo będzie w stanie obsłużyć do 2 mln TEU rocznie, obsługując jednocześnie dwa statki. Operator terminalu wyposaży go w niskoemisyjny sprzęt przeładunkowy.

Inwestycja będzie stanowiła infrastrukturę podwójnego wykorzystania, czyli cywilną infrastrukturę, która może służyć do obsługi ładunków wojskowych. Inwestor w ofercie złożonej w postępowaniu przetargowym zobowiązał się również do działań na rzecz lokalnej społeczności uzgodnionych z samorządem Świnoujścia o wartości co najmniej 5 mln euro. Zgodnie z harmonogram terminal powinien rozpocząć działalność na początku 2028 r.

10 lipca br. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. podpisał z konsorcjum składającym się z DEME CONCESSIONS N.V. z siedzibą w Belgii oraz QTERMINALS W.L.L. z siedzibą w Katarze przedwstępną umowę dotyczącą 30-letniej dzierżawy terenów zlokalizowanych w porcie zewnętrznym w Świnoujściu, na finansowanie, budowę i eksploatację głębokowodnego terminalu kontenerowego.

Powstanie głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu jest jednym z elementów ujętych w „Programie rozwoju portów morskich do 2023 roku”. Jego celem jest utrwalenie pozycji polskich portów w basenie Morza Bałtyckiego i stworzenie z nich kluczowych węzłów globalnych łańcuchów dostaw dla Europy Środkowo Wschodniej.

Źródło/PAP

Related posts

Digitalizacja Kronik Międzyzdrojów ukończona

Admin

Unikatowe zabytki z toru wodnego

Admin

Gołębie to największy problem przeprawy promowej w Świnoujściu

AZ

W poniedziałek przedwstępna umowa na terminal kontenerowy w Świnoujściu

JK

Świnoujście. 122 dostawa gazu do Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego

Admin

Port Szczecin – Świnoujście szuka wykonawcy, który zmodernizuje infrastrukturę techniczną

Admin

Zostaw komentarz

Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić Twoje wrażenia. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie