Spektakle, koncerty, wystawy i rozmowy znalazły się w programie szczecińskiego 56. Przeglądu Teatrów Małych Form Kontrapunkt. Festiwal, który rozpocznie się 21 kwietnia, poświęcony został jednemu z transcendentaliów – dobru.
„Nauczyliśmy się żyć i pracować w kryzysie, w pandemii i jej kolejnych falach, przy ograniczeniach, jakie powodują. Nauczyliśmy się organizować festiwale hybrydowe, w dystansie, w sieci. Przyjmowaliśmy te lekcje z pokorą. Teraz musimy zmierzyć się z sytuacją stawiającą pod znakiem zapytania cały dotychczasowy porządek. Wojna trwająca za naszą wschodnią granicą, napływ uchodźców w niespotykanej skali, inflacja i wzrost kosztów. Jednak w dalszym ciągu planujemy festiwal jak za minionych, dobrych czasów” – przekazał dyrektor Przeglądu Teatrów Małych Form Kontrapunkt Marek Sztark.
Organizatorzy w 2019 r. zdecydowali o poświęceniu kolejnych edycji festiwalu transcendentaliom: prawdzie, dobru i pięknu. „Narracyjną osią” poprzedniego przeglądu stała się prawda, która, jak wskazano, była „doskonałym punktem wyjścia do dyskusji o istocie teatru”.
„Obawialiśmy się, że triada zabrzmi banałem i będzie zagrożona nieszczerym patosem. Stało się to dla nas – organizatorów festiwalu – wyzwaniem. (…) Dziś wiemy, że triada jest dla nas punktem wyjścia. Wyznacza szerokie pole dyskursu i refleksji” – stwierdził Sztark.
Tegoroczny przegląd ma być budowany wokół wartości dobra. Wśród spektakli, które pojawiły się w programie, znalazły się m.in. „Robot” grupy Unia Teatr Niemożliwy, „Biblia: Próba” Teatru im. Wilama Horzycy w Toruniu, „Grimm” poznańskiego Teatru pod Fontanną i „Epitafium błazna” wrocławskiego Kolektywu Kejos.
Zaplanowano także koncerty: wystąpią Budyń&Chango, Orkiestra Dęta Domu Kultury „13 Muz” i Jacek Kleyff z Orkiestrą na Zdrowie. W programie są również wernisaże: „Dobro w plakacie. Z kolekcji Pigasus Polish Poster Gallery Berlin” i „Z kartoteki grafika” Aleksandry Ziętali, a także rozmowy teatralne.
Wprowadzona zostanie zmiana – organizatorzy powrócą do jednego nurtu konkursowego, bez podziału na główny i offowy, który funkcjonował od 2017 r.
„Po kilku latach okazało się, że rozdzielenie teatru offowego od +nurtu głównego+ deprecjonuje pierwszy z nich. Przede wszystkim w oczach jego twórców, ale głównie w oczach zaproszonych do oceny offowych spektakli jurorów. Niższy budżet, gorsze warunki, mniejsze sale, dużo niższa pula nagród to główne dowody deprecjacji” – wskazał dyrektor Kontrapunktu.
Festiwal rozpocznie się 21 kwietnia, oficjalne otwarcie przeglądu zaplanowano na piątek 22 kwietnia. Na stronie kontrapunkt.pl znajdują się szczegółowe informacje dotyczące przeglądu.
Źródło/ PAP/ Fot. E-teatr