24.3 C
Szczecin
1 maja 2024
Miasto Szczecin Polska/Świat

Lodołamacze ze stoczni Remontowa Shipbuilding już w Szczecinie

Ocelot i Tarpan szczęśliwie dopłynęły do Szczecina. Dwa nowe lodołamacze wybudowane zostały w stoczni Shipbulding w Gdańsku i jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem to już tej zimy będą mogły kruszyć lód na Odrze podczas polsko-niemieckiej akcji lodołamania.

– „Jesteśmy dumni z tej inwestycji, bo w naszej flocie dojdzie do prawdziwej zmiany pokoleniowej. Na emeryturę odchodzą najbardziej wysłużone jednostki, a na wodę wypłyną lodołamacze idealnie skrojone pod potrzeby Szczecińskiego Węzła Wodnego – mówi Marek Duklanowski, dyrektor Wód Polskich w Szczecinie. – To jest ekstraklasa. Nowoczesne, wygodne, estetyczne i bardzo funkcjonalne. Praca na tych jednostkach to zupełnie nowa jakość. Podoba nam się bardzo indywidualne skrojenie sterowników pod zapotrzebowanie Odry.” – mówi Jerzy Fitas, kapitan lodołamaczy w RZGW Szczecin.

   Nowe lodołamacze przypłynęły do Szczecina z kilkudniowym opóźnieniem spowodowanym sztormem na Bałtyku. Jednostki cumują w Nadzorze Wodnym w Podjuchach. Będą uzupełnieniem floty podczas polsko-niemieckiej akcji lodołamania. – To są lodołamacze pachnące nowością. Wnętrze wygląda trochę jak środek statku kosmicznego. To na pewno jedne z najnowocześniejszych jednostek tego typu w Europie. Skrojone pod indywidualne potrzeby naszej rzeki. Lodołamacze są lekkie, liniowe, będą pływały za lodołamaczami czołowymi podczas akcji lodołamania – mówi Marek Duklanowski, dyrektor Wód Polskich w Szczecinie. – Kluczowa rzecz to nowoczesność. Mamy zastosowany zupełnie inny napęd, zanurzenie to 1,4 metra, czyli mniej niż cięższe lodołamacze. To ważne, bo Odra i Jezioro Dąbie to relatywnie płytkie akweny. Duża moc, nowoczesna nawigacja, technika na najwyższym poziomie – dodaje Duklanowski.

  Kapitan Jerzy Fitas również dodaje, że nowoczesność nowych jednostek  imponuje. Nowe lodołamacze będą zdecydowanie bardziej funkcjonalne: – „To prototyp, który musi się teraz sprawdzić w lodzie. Na wodzie sprawdza się idealnie. Nowoczesność jest widziana tutaj zarówno w sterówce, zapleczu socjalnym jak i pod pokładem. Mamy tu 12 cylindrowy, mocny silnik. Braliśmy udział w bieżących konsultacjach podczas budowy obu lodołamaczy. Jesteśmy zadowoleni z efektów.” – dodaje kapitan.

    Koszt budowy dwóch lodołamaczy dla Wód Polskich w Szczecinie to ponad 30 milionów złotych, z czego większość stanowi dofinansowanie ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 w ramach Funduszu Spójności. Nowe lodołamacze będą brać udział w akcji już w tym sezonie zimowym. W roku 2021 akcja lodołamania trwałą 21 dni.

Źródło/fot.: Wody Polskie 

Related posts

Szczecin/ Premiera „Trubadura” w Operze na Zamku – w sobotę

AZ

Zachodniopomorskie/ 12 ofert na realizację S6 na odcinku Sianów-Sławno

AZ

Fundacja Polskich Wartości wydała kalendarz-cegiełkę

Admin

Wykonawcy: wybudowaliśmy tunel w rekordowym czasie

AZ

Zachodniopomorskie jednym z liderów w Polsce, jeśli o chodzi o liczbę szczepień

Admin

Minister: sytuacja z nadmiarem zboża jest wyjątkowa

JK

Zostaw komentarz

Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić Twoje wrażenia. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie