Statek Da Chang z maszyną TBM do drążenia tunelu pod Świną opuszcza Chiny i kieruje się do Europy północną drogą morską. Po załadunku TBM w porcie Nansha statek zawinął jeszcze do Szanghaju i Tianji, z którego właśnie wypłynął. W Świnoujściu będzie na początku października.
TBM ma ok. 100 m długości i tarczę o średnicy blisko 13,5 m. Waży 2,74 tys. ton. Przed transportem, po wybudowaniu i sprawdzeniu, została rozebrana na blisko 200 części i załadowana na pokład jednostki. Gdy dotrze do Świnoujścia, ma być przetransportowana na plac budowy i zmontowana w szybie startowym. Drążenie tunelu ma się rozpocząć w marcu przyszłego roku.
Budowa tunelu rozpoczęła się jesienią 2018 r. Łącznie powstanie niemal 3,2 kilometra drogi, w tym około liczący 1,4 kilometra tunel pod Świną, który połączy wyspy Uznam i Wolin. Budowa stałego połączenia ma zakończyć się jesienią 2022 r.
Źródło: GDDKiA Szczecin