12.6 C
Szczecin
5 maja 2024
Pogłębiarka Amazon
Infrastruktura Miasto Szczecin Powiat Świnoujski PulsPZ TV Ważne Wiadomości

Trwają prace przy modernizacji toru wodnego Świnoujście – Szczecin

Prace pogłębiarskie cały czas trwają, nieustannie pracują pogłębiarki Vox Amalia i Meuse River, Scheldt River na km 5+00 do 67+000. Wyciągany urobek odkładany jest rurociągami na obrzeżu wyspy W22, ponad powierzchnię wody, a na wyspie W28 trwa klapowanie urobku wewnątrz wyspy. Do tej pory wykonano już 70% prac pogłębiarskich, a zakończenie prac planowane jest miedzy sierpniem a wrześniem br.

Na Wyspie Ostrów Grabowski roboty czerpalne zostały zakończone. Trwa budowa nowych umocnień brzegowych (oba cyple Przesmyku Orlego oraz północny cypel wyspy Ostrów Grabowski).

Projektowana obrotnica (D = 362 m) wymusza ścięcie północnego cypla Wyspy Ostrów Grabowski. W punkcie ekstremalnym brzeg wyspy zostanie cofnięty o ok. 175 m. Podwodna, projektowana skarpa wyspy styka się z krawędzią projektowanej obrotnicy statkowej. Na obrotnicach występują, z natury
rzeczy, intensywne ruchy wody, wywołane pchaniem/pociąganiem mas wodnych przez kadłub obracanego statku oraz silne prądy zaśrubowe (holowniki, statek). Z tego powodu umocnienie skarpy jest konieczne. W obecnym czasie trwają prace przygotowawcze do umacniania skarp podwodnych.

Przy Przesmyku Orlim celem ochrony jest zachowanie istniejących stosunków wodnych w
relacji Odra – Jezioro Dąbie, co uważa się za korzystne z uwagi na środowisko. Praktycznie
oznacza to, że szerokość przesmyku oraz głębokości wody zostaną zachowane,
jednak konstrukcja umocnień powinna być taka, aby pozwoliła w przyszłości pogłębić
przejście na jezioro Dąbie do głębokości 3 m. Umocnienia wymagają: cypel północny,
dno przesmyku i cypel południowy.

A w jaki sposób będą zabezpieczone nabrzeża BON, Huk i Żeglarskie?


Jeden z możliwych wariantów zakłada prace przy skarpie toru formowanej z nachyleniem 1:3 i umocnionej narzutem kamiennym na geowłókninie. Stalowa ścianka szczelna ma charakter elementu technologicznego i jest odzyskiwana. Kolejność robót zasadniczych:

  • pogrążenie stalowej ścianki szczelnej przed nabrzeżem;
  • wykonanie wykopu podwodnego przed ścianką;
  • ułożenie geowłókniny na dnie wykopu i na ściance do wysokości ~HDOP;
  • wykonanie narzutu z kamienia łamanego na geowłókninie i przed ścianką;
  • wykonanie zasypu gruntowego pomiędzy ścianką a chronionym nabrzeżem do poziomu HDOP, jeśli dno istniejące jest niżej;
  • wyrwanie ścianki szczelnej (odzyskanie materiału).

Obiekty Bazy Oznakowania Nawigacyjnego


Projekt inwestycyjny obejmuje również wykonanie dodatkowych prac, a mianowicie
przystosowanie i modernizację istniejącego oznakowania nawigacyjnego i elementów
systemu kontroli ruchu statków do nowej geometrii toru wodnego oraz modernizację
obiektów Bazy Oznakowania Nawigacyjnego w Szczecinie. Modernizacja obiektów Bazy
Oznakowania Nawigacyjnego w Szczecinie polega m.in. na rozbiórkach, przebudowach
obiektów istniejących (głównie budynków), budowie nowych obiektów, instalacji
zewnętrznych oraz zagospodarowaniu terenu. Modernizacja służy polepszeniu warunków
użytkowania obiektów i realizacji zadań wynikających ze statutowej działalności Urzędu –
administracji morskiej, tj. zadania z zakresu bezpieczeństwa żeglugi, ochrony portów i
żeglugi morskiej oraz oznakowania nawigacyjnego i radionawigacyjnego polskich
obszarów morskich.

źródło: Polska Morska

Related posts

Tańszy gaz od lipca. Niezależność energetyczna Polski przekłada się na spadek cen

Admin

40. rocznica podpisania Porozumień Sierpniowych

Admin

Od dziś ruszyła rejestracja na szczepienia kolejnej grupy nauczycieli

Admin

Szczecin/ Koncert z okazji 90. urodzin Wojciecha Kilara w Operze na Zamku

JK

Podwyżki dla pracowników komunikacji. Radni przegłosowali poprawkę budżetu

AZ

Turniej Klas Mundurowych na poligonie

AZ

1 komentarz

Mariusz 23 czerwca 2021 at 10:56

Nie Mogę się doczekać, aż w końcu skończą i pojawią się też sztuczne wyspy 🙂

Odpowiadać

Zostaw komentarz

Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić Twoje wrażenia. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie