Obwodnica Człopy w ciągu DK22 ma decyzję środowiskową określającą wariant przebiegu drogi. Nowa trasa ominie Człopę od zachodu i połączy się z obecną DK22 około 150 metrów na południe od granic jej obszaru zabudowanego.
Spośród pięciu wariantów przebiegu obwodnicy Człopy wybrany został wariant VA o długości 5 km. Będzie to jednojezdniowa droga klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego), z dwoma pasami ruchu, o szerokości 3,5 m każdy.
Trasa rozpocznie się od strony Wałcza około 1,3 kilometra przed początkiem Człopy. Na połączeniu z DK22 przewidziano rondo. Dalej obwodnica odejdzie w kierunku zachodnim i przetnie DW171, gdzie również zaplanowano skrzyżowanie typu rondo. Obwodnica przejdzie obiektami mostowymi nad drogą powiatową i rzeką Cieszynką. Droga ominie Człopę od zachodu i około 150 metrów na południe od granic obszaru zabudowanego połączy się z obecną DK22.
Umowa na opracowanie dokumentacji dla obwodnicy Człopy została podpisana w czerwcu 2020 roku. Firma projektowa opracowała dokumentację studialną wraz z raportem oddziaływania na środowisko. Do przygotowania dokumentacji niezbędna była inwentaryzacja przyrodnicza, dlatego specjaliści sprawdzili dokładnie w terenie, jakie siedliska flory i fauny występują w miejscu planowanej inwestycji. Zostały wykonane analizy techniczne i ekonomiczne dla każdego z wariantów.
W lutym 2022 roku został złożony wniosek o wydanie decyzji środowiskowej. Realizacja inwestycji w formule Projektuj i buduj planowana jest w latach 2025-2029.
Dla pozostałych obwodnic na DK22 Wałcza, Szwecji i Rusinowa zostały już uzyskane decyzje środowiskowe i trwają prace nad dalszą dokumentacją. Podobnie wygląda przygotowanie obwodnic Stargardu i Złocieńca na DK20.
Źródło/ prk24.pl/ Fot. GDDKiA Szczecin