Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA podpisał z belgijsko-katarskim konsorcjum przedwstępną umowę dzierżawy terenów zlokalizowanych w porcie zewnętrznym w Świnoujściu. To miejsce, w którym powstanie Głębokowodny Terminal Kontenerowy.
„Przebyliśmy długą drogę, żeby dzisiaj dobrnąć do tej niezwykle ważnej dla nas umowy, pierwszej, która rozpoczyna cały proces budowy terminala kontenerowego w Świnoujściu” – przekazał w poniedziałek podczas konferencji prasowej wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk. „Ta inwestycja musi się rozpocząć” – podkreślił.
„Przy takiej dynamice rozwoju polskich portów, w tym szczególnie rozwoju portu Szczecin i Świnoujście, ale generalnie zmiany kierunków transportu ładunków, normalna rzeczą jest budowa terminala kontenerowego w Świnoujściu” – dodał Gróbarczyk.
Głębinowy terminal kontenerowy w porcie zewnętrznym, na wscho´d od falochronu wschodniego Terminalu LNG. Port i miejsce składowania kontenero´w umieszczone zostana? na pirsie.
Doste?p od strony la?du przewiduje budowe? drogi dojazdowej od projektowanego we?zła Łunowo na drodze S3 oraz toro´w kolejowych. Część ładunków będzie transportowana także żeglugą śródlądową.
„Ten terminal będzie na pewno z jednej strony dużym katalizatorem rozwoju, jeżeli chodzi o region zachodniopomorski. Pozwoli uzyskać polskim portom morskim, szczególnie tym czterem największym, o podstawowym znaczeniu dla gospodarki morskiej, warunki pozwalające na umocnienie pozycji polskich portów morskich na rynku Bałtyckim” – przekazał podczas konferencji prasowej w poniedziałek prezes Zarządu Portów Morskich Szczecin i Świnoujście S.A. Krzysztof Urbaś.
„Stworzy też kolejny impuls do rozwoju globalnych sieci logistycznych, do zintegrowanych łańcuchów transportowych, które okazały się bardzo ważne dla prawidłowego działania całego systemu gospodarczego na świecie” – dodał.
Przekazał też, że terminal będzie spełniał „najwyższe standardy bezpieczeństwa oraz ochrony środowiska”. Ma być wyposażony w niskoemisyjny sprzęt przeładunkowy, który „będzie zgodny z najwyższymi normami ekologicznymi”.
„Terminal zgodnie z ofertą, która była spełnieniem wymogów naszej dokumentacji przetargowej, będzie stanowił infrastrukturę podwójnego znaczenia. Infrastruktura cywilna będzie wykorzystywana do przeładunków różnego sprzętu wojskowego” – poinformował Urbaś.
Podkreślił też, że inwestycja poprawi „konkurencyjność miasta, jako bardzo ważnego miasta portowego na polskim wybrzeżu”.
„Terminal na pewno będzie stymulował rozwój bardzo nowoczesnych centrów logistycznych, miejsca pracy w tych centrach logistycznych, poza samym terminalem oraz miejsca pracy we wszystkich przedsięwzięciach kooperujących z takim terminalem głębokowodnym, a jest to na pewno kilkaset przedsiębiorstw, które będą w to zaangażowane” – zapowiedział Urbaś.
Przedwstępną umowę dzierżawy Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA podpisał z belgijsko-katarskim konsorcjum składające się z Deme Concessions N.V. oraz Qterminals W.L.L.
„Jesteśmy tutaj, aby nadać początek nowej fazie, nowemu etapowi związanemu z rozwojem terminala kontenerowego. Pierwszy to oczywiście podpisanie dokumentów, sprawy funduszy, zapewnienie potrzebnego sprzętu, zapewnienie przeszkolenia dla mieszkańców i stworzenie miejsc pracy” – powiedział przedstawiciel Qterminals Charles Meaby.
Głębokowodny Terminal Kontenerowy przyjmie najwie?ksze jednostki, jakie moga? wpłyna?c´ na Bałtyk. Umożliwi ro´wnoczesna? obsługe? 2 jednostek o długos´ci 400 metro´w i jednej do 200 metro´w. Roczna zdolność przeładunkowa terminalu będzie wynosić dwa miliony TEU.
Źródło/PAP/fot.polskieradio24.pl