Szczeciński port przygotowuje się do przyjmowania większych statków. Trwa przebudowa nabrzeży, by po pogłębieniu toru wodnego do 12,5 metra, móc obsłużyć jednostki o większym zanurzeniu i z ładunkiem do 50 tysięcy ton. To bardzo duża różnica. Obecnie do Szczecina mogą zawijać statki o ładowności maksymalnej 30 tysięcy ton.
Prace są prowadzone po obu stronach Kanału Dębickiego. Na nabrzeżu Czeskim wbito już część pali wzmacniających, po drugiej stronie powstaje zupełnie nowe nabrzeże Norweskie. – Wykonaliśmy na nabrzeżu Norweskim 300 metrów bieżących ścianki szczelnej i przystępujemy do robót żelbetowych – poinformował dyr. kontraktu Piotr Arabski, grupa NDI.
W ramach projektu Kanał Dębicki zostanie poszerzony do 200 metrów oraz pogłębiony do 12,5 m. Powstanie też kilometr nowych nabrzeży, pozostałe będą przebudowane. Ma to związek z długo wyczekiwaną inwestycją pogłębiania toru wodnego Szczecin-Świnoujście, która jest już prawie na finiszu.
– „Na elewatorze Ewa miał być inny symbol, ale ktoś doszedł do wniosku, że ważniejsze jest 12,5 i to mówione było przez naście lat” – powiedział Kazimierz Drzazga, wicedyrektor ds. infrastruktury ZMP Szczecin i Świnoujście.
Decyzja zapadła po wygranych przez Zjednoczoną Prawicę wyborach. Pogłębienie toru sprawi, że do szczecińskiego portu będą mogły wpływać większe statki, znacznie poprawiając jego konkurencyjność na rynku.
– „Wielkie projekty będą ze sobą wreszcie połączone i faktycznie będzie można powiedzieć, że statki mogą wpływać z Bałtyku, aż do serca Szczecina” – powiedział Zbigniew Bogucki, wojewoda zachodniopomorski.
Dzięki przebudowie Basenu Kaszubskiego i Kanału Dębickiego do portu będą mogły zawijać statki o zanurzeniu do 11 metrów i ładowności aż do 50 tysięcy ton. – Tak, jak port w Szczecinie jest w środku naszego miasta, tak Polska jest w sercu Europy. Mamy olbrzymią rolę do odegrania i tylko od nas zależy czy tę szansę wykorzystamy, ale takie inwestycje i takie projekty, takie przedsięwzięcia one powodują, że my faktycznie możemy tę szansę łapać i wykorzystywać – podkreślił Zbigniew Bogucki, wojewoda zachodniopomorski.Pogłębiony tor wodny Szczecin-Świnoujście ma być gotowy już w przyszłym roku, natomiast port pierwsze większe statki zacznie przyjmować w 2023.
Źródło: TVP3 Szczecin fot.: ZMPSiŚ S.A.