Powiat Świnoujski Technology Wiadomości

Zachodniopomorskie/ Budowa tunelu pod Świną opóźniona

O 30 dni została opóźniona budowa tunelu w Świnoujściu (Zachodniopomorskie), niewykluczone jednak, że będą kolejne przesunięcia – poinformował w środę świnoujski magistrat. Wykonawca tłumaczy opóźnienie m.in. pandemią COVID-19.

„We wniosku złożonym do inwestora (miasta Świnoujście – PAP) pod koniec ubiegłego roku wykonawca, PORR/Gülermak, zaproponował przesunięcie terminu realizacji o 119 dni, czyli z 17 września 2022 na 15 stycznia 2023 roku” – poinformowało w środę biuro prasowe świnoujskiego Urzędu Miasta.

Dodano, że wykonawca jako powód podał pandemię COVID-19, „która opóźniła produkcję maszyny drążącej TBM, a co za tym idzie jej dostarczenie do Świnoujścia i rozpoczęcie montażu już na placu budowy – w sumie o 95 dni”. Jak przekazano, o kolejnych 25 dniach opóźnienia – zdaniem wykonawcy – zdecydowały warunki pogodowe, które miały wpływ na montaż maszyny już w komorze startowej.

Magistrat wskazał, że ostatecznie miasto, po konsultacjach z inwestorem zastępczym (GDDKiA) i inżynierem kontraktu, „jako bezsporne uznało wydłużenie terminu o 30 dni”.

„Pozostały okres, o który wnioskuje wykonawca, zgodnie z rekomendacją inwestora zastępczego, wymaga uzupełnienia dokumentacji, która potwierdzałaby, że wykonawca faktycznie nie miał na to wpływu” – powiedziała zastępczyni prezydenta Świnoujścia Barbara Michalska.

Umowę na zaprojektowanie i budowę tunelu podpisano 17 września 2018 r. W październiku 2020 r. do Świnoujścia przypłynęło z Chin specjalnie skonstruowane urządzenie TBM (Tunnel Boring Machine – ang. maszyna drążąca tunel), ważące ponad 3000 ton, mające długość 105 m i 13,4 m średnicy. Maszyna była rozłożona na części na czas transportu – montowana była w komorze startowej.

Drążenie tunelu TBM (nazwana w wyniku głosowania internetowego Wyspiarką) rozpoczęła w marcu br. na wyspie Uznam. Przewiercała się pod dnem Świny na wyspę Wolin, układając jednocześnie betonowe pierścienie obudowy składające się z segmentów (pierścienie ważą od 75 do 100 ton). Maszyna zakończyła drążenie tunelu we wrześniu ub.r., a pod koniec grudnia została zdemontowana.

Droga między wyspą Wolin a wyspą Uznam będzie mieć łączną długość ok. 3,2 km (1484 m to tunel wydrążony przez maszynę). W najgłębszym miejscu tunel znajduje się ok. 24 m pod lustrem wody cieśniny Świny i 10 m pod jej dnem. Inwestycja to także dojazdy w postaci wykopu otwartego i tunelu wykonywanego metodą stropową na wyspie Uznam oraz na wyspie Wolin. Elementami układu drogowego będą też drogi dojazdowe do tunelu, plac manewrowy, skrzyżowanie – rondo na wyspie Wolin i skrzyżowanie typu T na wyspie Uznam. Przebudowane zostaną także przyległe ulice.

Jezdnia w tunelu będzie mieć 11 metrów szerokości: oba pasy ruchu (po jednym w każdym kierunku) będą miały szerokość 3,5 m, a pasy awaryjne – 2 m.

Tunel pod Świną ma być rozwiązaniem problemów komunikacyjnych mieszkańców Świnoujścia i turystów. Połączenie między wyspami Wolin i Uznam (na której znajdują się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska) zapewniają przeprawy promowe, które nie posiadają wystarczającej przepustowości, co wiąże się często z długim oczekiwaniem na prom.

Inwestorem projektu jest miasto Świnoujście, a inwestorem zastępczym – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrenz. Wykonawcą jest konsorcjum PORR/Gülermak.

Koszt budowy tunelu to ponad 912 mln zł, z czego przeszło 775 mln zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej. Resztę miasto Świnoujście dokłada z własnego budżetu.

Źródło/PAP/fot.ŚwinoujścieNaszeMiasto.pl

Related posts

Postulat zachodniopomorskich rolników spełniony

AZ

Zostały dwa tygodnie na zgłoszenie kandydatów do Nagrody Artystycznej Miasta Szczecin

AZ

„Najlepiej wielu języków uczyć się na raz, nie po kolei”

AZ

Świnoujście/ Prezydent miasta: promy staną się tylko jedną z alternatyw w komunikacji

JK

Powstaje kolejna stacja Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej

AZ

Wakaty w urzędach wojewódzkich; sześcioro wojewodów z mandatem poselskim

AZ

Zostaw komentarz

Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić Twoje wrażenia. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie