14.8 C
Szczecin
2 maja 2024
Powiat Koszaliński Wiadomości

Koszalin/ Decyzja nadzoru budowlanego o wznowieniu rozbiórki wiaduktu, którego część uległa zawaleniu

Wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego wydał decyzję o wznowieniu prac rozbiórkowych wiaduktu na al. Monte Cassino – poinformował w środę PAP rzecznik koszalińskiego magistratu Robert Grabowski. Firma na plac budowy ma wejść już w czwartek.

Nitka północna wiaduktu na al. Monte Cassino w Koszalinie (Zachodniopomorskie) w ciągu drogi krajowej nr 6 zawaliła się 21 października ok. godz. 16.00 podczas prac rozbiórkowych m.in. na niezamkniętą dla ruchu ul. Batalionów Chłopskich. Nie było ofiar, nikt nie został ranny. Zniszczony został zaparkowany pod obiektem samochód. Prace rozbiórkowe zostały wstrzymane.

Kontrola Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego (WINB) w Szczecinie potwierdziła, że nitka północna wiaduktu zawaliła się w wyniku załamania trzeciego filara i osunięcia jej ośmiu przęseł. W części południowej drugi filar uległ odchyleniu od pionu o ok. 30-50 cm. WINB zakwalifikował zdarzenie jako awarię podczas prowadzenia robót rozbiórkowych.

Inwestorowi, czyli koszalińskiemu magistratowi, nakazano przedłożenie do WINB do 20 listopada ekspertyzy obejmującej kolejność i technologię usuwania powalonych elementów konstrukcji północnego wiaduktu i rozbiórki południowej nitki, która wykazuje cechy niestabilności konstrukcji z uwzględnieniem oddziaływania na tereny przyległe. Inwestor, zgodnie z kompetencją, nakazał dostarczenie ekspertyzy wykonawcy zamówienia.

Ekspertyza została dostarczona w terminie do WINB, a następnie zgodnie z zaleceniem uzupełniona 22 listopada m.in. o informację o zastosowanym sposobie zabezpieczenia instalacji gazowej i wodociągowej przebiegającej pod wiaduktem.

„W środę uzyskaliśmy decyzję wojewódzkiego inspektora nadzoru budowlanego o wznowieniu prac rozbiórkowych. Stało się to po wtorkowej kontroli przeprowadzonej na placu budowy. Pracownicy nadzoru budowlanego sprawdzali, czy zalecenia dotyczące zabezpieczenia terenu zostały wykonane” – poinformował Grabowski.

Zaznaczył, że wykonawca robót jest gotowy do wznowienia robót już w czwartek i w tym dniu ma wrócić na plac budowy. „Zgodnie z przedstawionym planem robót, przystąpi najpierw do rozbiórki południowej nitki wiaduktu. Technologia się nie zmieni w porównaniu ze stosowaną dotychczas” – podkreślił Grabowski.

Dodał, że wykonawca deklaruje, że obiekt rozbierze, do końca grudnia, jak pierwotnie zakładano, ale w tym terminie nie uda mu się posprzątać terenu. Grabowski zwrócił uwagę, że od zawalenia części obiektu i tym samym przerwania prac mija 40 dni i z takim opóźnieniem należy się liczyć przy oddaniu inwestycji do użytku. A ta polega na rozbiórce starej konstrukcji i budowie nowego obiektu.

Wiadukt w al. Monte Cassino został zamknięty dla ruchu w nocy z 19 na 20 marca 2020 r. ze względu na zagrożenie zawaleniem. Wcześniej, po wstępnych oględzinach obiektu, 5 lutego ub.r. została zawężona jedna nitka wiaduktu do jednego pasa, by odciążyć skrajne belki obiektu. Następnie to samo zrobiono z drugą nitką.

Tą trasą odbywał się tranzyt z kierunku Gdańska do Szczecina, Poznania, Kołobrzegu i z powrotem. Ze względu na jego zamknięcie, ciężarówki nie omijają centrum miasta.

W czerwcu br. wybrano wykonawcę, który podjął się rozbiórki wiaduktu, zaprojektowania i budowy nowego. Przetarg wygrało konsorcjum dwóch firm z liderem INTOP Skarbimierzyce, które zobowiązało się zrealizować zadanie za blisko 35,9 mln zł w terminie 18 miesięcy od podpisania umowy.

22 października, dzień po zawaleniu części wiaduktu, prokuratura poinformowała o wszczęciu śledztwa w kierunku sprowadzenia niebezpieczeństwa powszechnego, zdarzenia zagrażającego życiu i zdrowiu wielu osób. Dotychczas nikomu nie przedstawiono zarzutów.

Oddany do użytku w 1971 r. wiadukt był konstrukcją o długości ok. 220 m i nośności 40 ton. Modernizację przeszedł w latach 2008-2009. Został wybudowany w technologii tzw. belek WBS. W ocenie GTI Design w Gdańsku, wykonawcy zleconej przez miasto w ubiegłym roku ekspertyzy, nie spełniały one żadnych obowiązujących przepisów, jeśli chodzi o grubość betonu i otuliny, która znajduje się na prętach zbrojeniowych. Ekspertyza wskazała, że obiekt grozi zawaleniem i była podstawą do wydania decyzji o jego rozbiórce przez nadzór budowlany.

Źródło/ PAP/ fot. Polskie Radio Koszalin

Related posts

Szef SG: do budowy zapory zostaliśmy zmuszeni przez reżim Łukaszenki

AZ

Zachodniopomorskie/ Odnaleziono serce XVII-wiecznego dzwonu

AZ

Szczecin/ Rafał Trzaskowski stawił się w Prokuraturze Regionalnej

AZ

Podpisano umowę między PEJ a Westinghouse i Bechtel dot. budowy elektrowni jądrowej

JK

Preferencyjne kredyty dla rolników od ARiMR

Admin

Premier Morawiecki: Polska nie jest w Europie młodą siostrą

JK

Zostaw komentarz

Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić Twoje wrażenia. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie