6.6 C
Szczecin
19 kwietnia 2024
Infrastruktura Powiat Koszaliński Wiadomości

PKP podpisały umowę z wykonawcą nowego dworca w Koszalinie

Polskie Koleje Państwowe S.A. podpisały w czwartek umowę z firmą Alstal Bydgoszcz na rozbiórkę starego dworca w Koszalinie i budowę nowego za ok. 44 mln zł. To kolejny element wielkiej modernizacji polskiej kolei – mówił o rozpoczynającej się inwestycji wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

Polskie Koleje Państwowe S.A. z początkiem lutego br. wybrały w przetargu firmę Alstal Bydgoszcz na wykonawcę prac przy rozbiórce starego dworca PKP w Koszalinie (Zachodniopomorskie) i budowie nowego obiektu. W czwartek podpisały w Warszawie umowę z realizatorem zamówienia, którego koszt to ok. 44 mln zł. Planowany termin otwarcia nowego dworca, którego dokumentację projektową opracowała pracownia TBI Architekci z Gdańska, to koniec 2024 roku.

„Rozpoczęcie budowy nowego dworca w Koszalinie to kolejny element wielkiej modernizacji polskiej kolei. Mieszkańcy województwa zachodniopomorskiego zyskają dzięki temu dostęp do bezpiecznej i ekologicznej infrastruktury kolejowej” – zaznaczył cytowany w komunikacie spółki PKP wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

Dodał, że w ramach Programu Inwestycji Dworcowych rząd przeznaczy do 2023 roku ponad 2 mld zł na modernizację blisko 200 dworców.

Wiceminister aktywów państwowych Maciej Małecki podkreślił, że rozwój kolei w Polsce i transportu publicznego jest jednym z priorytetów rządu. W jego ocenie, nowy dworzec w Koszalinie będzie obiektem unikatowym, nowoczesnym, funkcjonalnym i zaprojektowanym zgodnie ze współczesnym trendami w architekturze. „Jestem przekonany, że stanie się jedną z wizytówek miasta i miejscem przyjaznym dla podróżnych” – powiedział cytowany w komunikacie Małecki.

Z kolei członek zarządu PKP S.A. Ireneusz Maślany zaznaczył, że koszaliński obiekt „zaprojektowano z dużym rozmachem”. „Uwagę zwraca w szczególności lekka konstrukcja i w całości przeszklona elewacja. Ciekawym elementem nowego budynku będzie historyczne sgraffito wyeksponowane na elewacjach wzdłuż pasażu” – zaznaczył.

Jak podała spółka, zanim ruszą prace przy budowie nowego dworca, wykonawca musi rozebrać dotychczasowy budynek i przenieść obsługę podróżnych do dworca tymczasowego.

Nowy obiekt to lekka konstrukcja, przeszkolona elewacja, ażurowy dach. Po środku budynku zaprojektowano otwarty pasaż – poczekalnię letnią z trójkątnymi siedziskami z betonu architektonicznego, będącą jednocześnie przejściem do tunelu na perony. Na wysokości piętra wyeksponowane będą oryginalne, zachowane, ściany dworca z sgraffito z 1962 roku autorstwa artystów plastyków Zawojskich ze Szczecina. Będzie ono, podobnie jak cała elewacja dworca, podświetlone nocą.

Przestrzeń dworca składać się będzie z części pasażerskiej i handlowej, które podzieli otwarty, ale zadaszony pasaż prowadzący na perony. W części pasażerskiej, na parterze, będzie hol kasowy z poczekalnią. Ściany zostaną wykończone betonową okładziną w kolorze popielatym, posadzka natomiast zostanie wykonana z lastryko. W holu będą cztery okienka kasowe, gabloty z rozkładami jazdy oraz elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. W części handlowej na parterze będą się mieściły pasaż handlowy złożony z siedmiu lokali, a także toalety. Na piętrze mieścić się będzie siedziba Straży Ochrony Kolei oraz pomieszczenia biurowe dla spółek kolejowych.

Na dachu budynku, jak podano w komunikacie, będzie miejsce dla 130 paneli fotowoltaicznych. Dworzec zostanie wyposażony w energooszczędne oświetlenie oraz system inteligentnego zarządzania budynkiem. Przy frontowej fasadzie zamontowane zostaną stojaki na rowery. Natomiast przy elewacji południowej będą dwa miejsca postojowe dla pojazdów osób z niepełnosprawnościami i samochodów elektrycznych, a przy północnej – zatoczka typu „kiss and ride”. 

Źródło/PAP

Related posts

Szczecin/ Trwają czynności w śledztwie ws. Fundacji Pomocy Transplantologii

JK

Raport: mniejsze zainteresowanie wakacyjnymi wyjazdami

AZ

Budowa Baltic Pipe przyspiesza. Droga do energetycznej niezależności

Admin

PIE: budowa elektrowni jądrowych w Polsce to dodatkowe 1-2 proc. PKB polskiej gospodarki

JK

To będzie ozdoba tej części miasta. Trwa remont zabytkowej willi 

AZ

Koszalin/ Dwie oferty w przetargu na dostawę 40 defibrylatorów AED i montaż 38 z nich

JK

Zostaw komentarz

Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić Twoje wrażenia. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie