-2.3 C
Szczecin
8 lutego 2023
Opinie

„Dziennik Gazeta Prawna”: Pomoc Ukrainie pomoże i Polsce

Łącznie polskie PKB może wzrosnąć o prawie 190 mld zł, czyli 3,8 proc. z tytułu wsparcia w odbudowie Ukrainy – wynika z raportu ekonomistów Pekao SA. Raport omówiono we wtorek w „Dzienniku Gazecie Prawnej”.

W dokumencie wskazano, że Polska, pomagając Ukrainie w odbudowie, tylko z tytułu bezpośrednich korzyści może zyskać 32,5 mld zł, czyli 0,9 proc. PKB. W dłuższym okresie powinniśmy zyskać też na powrocie naszego sąsiada na normalną trajektorię gospodarczą. Tu korzyści mają wynieść 140–156 mld zł, czyli 2,7–2,9 proc. PKB.

„To de facto największa odbudowa współczesnej Europy, która pochłonie wiele lat przygotowań i późniejszej realizacji. Polska z wielu powodów powinna wziąć w tym projekcie aktywny udział, a możliwe korzyści z tego tytułu ekonomiści banku Pekao szacują na 3,6–3,8 proc. PKB” – podkreśla na łamach „DGP” główny ekonomista Pekao SA Ernest Pytlarczyk.

Autorzy raportu wskazują też, w których obszarach odbudowy przemysłu polskie firmy mogą mieć najwięcej do zaoferowania. Z powodu zniszczeń – co oczywiste – szczególne korzyści może odnieść branża budowlana. Ale są tu też bariery. Już teraz, jak zauważa gazeta, zapotrzebowanie w Polsce na taką produkcję jest duże, więc nie wiadomo, czy firmy będą w stanie uwolnić dodatkowe moce produkcyjne. Z drugiej strony mają one ograniczone doświadczenie w eksporcie usług.

W raporcie jest też analiza innych branż. Pod uwagę wzięto m.in. to, w których branżach nasz kraj posiada szczególne kompetencje, a także, jaki bilans handlowy w ich obszarze wykazywała Ukraina. Na tej podstawie analitycy ocenili, że największy potencjał dla ekspansji ma przemysł rafineryjny, energetyka i gazownictwo (zwłaszcza w obszarze infrastruktury przesyłowej i dystrybucyjnej) oraz sektory wytwarzające materiały wykorzystywane w budownictwie i przemyśle (produkcja wyrobów z tworzyw sztucznych i gumy, wyrobów mineralnych oraz wyrobów z metali).

W raporcie wskazano, że „przestrzeń dla zwiększonego zaangażowania polskich firm może istnieć także w obszarze niektórych środków transportu publicznego (taboru kolejowego, tramwajów, autobusów), których flota wymagać będzie kompleksowego odnowienia”.

Źródło/Fot. PAP

Related posts

Wójcik w Koszalinie: wspólna lista obozu prawicy w wyborach do Sejmu – najlepszym scenariuszem

AZ

Sondaż dla wPolityce.pl: przekop Mierzei Wiślanej cieszy się poparciem Polaków

JK

Zachodniopomorskie/ Ekspertka o nieruchomościach: teraz jest czas kupującego

JK

Mikrobiolog: gdy podejrzewamy zakażenie koronawirusem powinniśmy jak najszybciej wykonać test

AZ

Grupa Azoty Police zakończyła rok 2020 dobrym wynikiem

Admin

Obraz Starowieyskiego „Boska Polska porwana przez pogańską Europę” wraca do Stałego Przedstawicielstwa Polski przy UE w Brukseli

AZ

Zostaw komentarz

Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić Twoje wrażenia. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie