2.8 C
Szczecin
20 kwietnia 2024
Powiat Świnoujski

Marek Gróbarczyk o projekcie terminala kontenerowego w Świnoujściu

Projekt terminala kontenerowego w Świnoujściu ma podstawy ekonomiczne i odpowiada zapotrzebowaniem rynku – powiedział we wtorek wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk. Ocenił, że Niemcy, poprzez ograniczenie takich inwestycji, próbują wzmacniać swój biznes.

Terminal ma powstać na wschód od gazoportu. Do portu będą mogły zawijać kontenerowce o długości nawet 400 metrów. Na początku czerwca 2022 r. w siedzibie Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście odbyło się publiczne otwarcie ofert w postępowaniu mającym na celu zawarcie umowy przedwstępnej dotyczącej prowadzenia terminalu kontenerowego. Ofertę złożyły dwie firmy. Wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk pytany był m.in. o krytykę dotyczącą budowy terminala kontenerowego w Świnoujściu, która pojawia się w niemieckich mediach oraz wypowiedziach rządu Meklemburgii-Pomorza Przedniego. Mieszkańcy miejscowości po niemieckiej stronie wyspy Uznam chcą zapobiec jego budowie. Projekt wystawia na próbę stosunki polsko-niemieckie – pisał w sierpniu tygodnik „Die Zeit”.

– To oczywiste, że strona niemiecka próbuje właśnie poprzez ograniczenie takich inwestycji wzmacniać swój biznes (…) bo przecież chyba byłoby nienaturalne, że nie walczą o swoje. Najgorsze jest to, że pojawiające się niejednokrotnie głosy opozycji w Polsce wtórują temu wszystkiemu, więc to jest nienaturalne i musimy z tym bezwzględnie walczyć, bo my mamy własne interesy i walczymy o rozwój Polski (…) w co wpisuje się przede wszystkim budowa właśnie terminala kontenerowego w Świnoujściu” – powiedział Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury.

M. Gróbarczyk wskazał, że jego zdaniem nie jest tajemnicą, że premier Meklemburgii-Pomorza Przedniego Manuela Schwesig brała pieniądze od Nord Streamu, tworząc spółkę, która miała wesprzeć i de facto wspierała budowę tej inwestycji. Obawiamy się, że jest to powiązanie bardzo niedobre w zakresie tego, co się dzieje – dodał.

– Te problemy nie pojawiały się wcześniej, pojawiają się teraz i dla nas jest rzeczą oczywistą, że wynika to tylko z powodów konkurencyjnych i ma na celu zablokowanie tej inwestycji – ocenił Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury.

Ten projekt będzie zrealizowany, bo ma on po prostu podstawy ekonomiczne i odpowiada zapotrzebowaniom rynku. Chcemy w tym roku podpisać już umowy z operatorem – oświadczył Marek Gróbarczyk. Według szacunków terminal ma przeładowywać ok. 1,5 miliona TEU rocznie. Byłby to obecnie drugi co do wielkości terminal kontenerowy w Polsce po gdańskim DCT.

Źródło/TVPSzczecin.pl

Related posts

Świnoujście/ Prezentacja wojskowych mundurów w Klubie 8. Flotylli Obrony Wybrzeża

AZ

Terminal kontenerowy w Świnoujściu powstanie. Rozmowa z Krzysztofem Urbasiem prezesem ZMPSiŚ S.A.

Admin

Aplikacja „Kwarantanna domowa”

Admin

Terminal LNG w Świnoujściu – wybrany wykonawca rozbudowy

Admin

Jarosław Kaczyński: Budowa tunelu pod Świną to element szerszego planu

Admin

Powiat Kamieński, Gmina Kamień Pomorski i Gmina Wolin z dofinansowaniem na zakup sprzętu komputerowego

Admin

Zostaw komentarz

Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić Twoje wrażenia. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie