,,Obecne wyzwania związane z przeciążeniem międzynarodowych portów morskich oraz wzrostem kosztów transportu, mające wpływ na Unię Europejską, wymagają działania o charakterze globalnym w związku z globalnym charakterem transportu morskiego” – podkreślił europoseł PiS Joachim Brudziński podczas czwartkowej debaty w Parlamencie Europejskim.
,,Wśród proponowanych rozwiązań, wymagających zaangażowania Unii na szczeblu międzynarodowym można wskazać – ustanowienie międzynarodowego systemu wymiany informacji na temat sytuacji na szlakach żeglugowych oraz zatłoczenia kluczowych portów morskich jak i wytypowanie portów alternatywnych, wypracowanie globalnych rozwiązań w zakresie operacji portowych, wyznaczenie pracowników transportowych, portowych, marynarzy, operatorów logistycznych jako kluczowych pracowników i umożliwienie im funkcjonowania w przypadku wprowadzenia restrykcji, mających na celu przeciwdziałanie pandemii, w końcu uczynienie zawodów związanych z branżą morską bardziej atrakcyjnymi” – zaznaczył.
Unia Europejska jest światowym liderem transportu morskiego. Odgrywa on kluczową rolę w europejskim handlu zewnętrznym. Warto zaznaczyć, że statki morskie zużywają niewielką ilość energii, zaledwie 10% paliwa, które jest zużywane przez transport drogowy. Żegluga morska stanowi także istotną alternatywę dla turystyki w kwestii ilości rejsów po morzach Unii Europejskiej. W kwestiach gospodarczych 90% handlu europejskiego wykorzystuję drogę morską w celu przewożenia towarów.
,,Aktualne doświadczenia powinny stanowić cenny wkład dla wypracowywanego przez Komisję Europejską planu awaryjnego dla transportu towarowego w Unii Europejskiej” – podsumował.
Fot. TVP Info