W przetargu na budowę kolejowego mostu przez Regalicę w Szczecinie za najkorzystniejszą uznano ofertę Budimeksu, podała spółka. W propozycję wpisano kwotę 282,6 mln zł netto.
To wspólny projekt PKP Polskich Linii Kolejowych i Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, a celem jest zapewnienie właściwego prześwitu dla lodołamaczy. Obecnie funkcjonująca w dzielnicy Podjuchy przeprawa, z uwagi na zbyt niski prześwit i awaryjność zwodzonego przęsła, utrudnia akcje lodołamania. Filary nurtowe wstrzymują spływ lodu, odcinając lodołamacze, poza tym obiekt nie spełnia wymogów dla międzynarodowej klasy śródlądowej drogi wodnej Vb.
Nowy most zostanie zbudowany w sąsiedztwie obecnego. Planowana konstrukcja będzie wyniesiona na około 6,2 m nad poziom tzw. wielkiej wody żeglownej. Ze starego obiektu zostanie jedynie wpisane do rejestru zabytków zwodzone przęsło.
Poza tym w ramach tego zadania przebudowana będzie stacja Szczecin Podjuchy, powstanie nowy tor o długości 300 m. Budimex zapewnił, że wszystkie prace przeprowadzi w ciągu 26 miesięcy od podpisania umowy.
Zwodzony most w Szczecinie Podjuchach
Regalica jest wschodnim ramieniem Odry, pomiędzy nią a głównym nurtem znajduje się Międzyodrze. Zwodzony most kolejowy ma 262 m długości; 17,5 m długości przęsła zwodzonego. Jest jedynym obecnie czynnym obiektem kolejowym tego typu w Polsce i jedynym z napędem mechanicznym w Europie. Powstał w 1877 r., był elementem budowy linii kolejowej Wrocław–Szczecin. Tamtą przeprawę wysadzili w 1945 r. wycofujący się Niemcy. Zrekonstruowano ją w 1949 r.
źródło/ fot. inzynieria.com