Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wysłała do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej ogłoszenie o przetargu na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Szczecinka w ciągu DK20. Obwodnica o długości 4,3 km będzie łączyła się z oddaną do ruchu w ubiegłym roku obwodnicą w ciągu S11 i umożliwi całkowite wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miasta.
Jest to drugi w województwie zachodniopomorskim, po obwodnicy Gryfina w ciągu DK31, przetarg na realizację inwestycji z rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Realizacja inwestycji planowana jest w latach 2021-2025.
Informację o przetargu przekazał dyrektor szczecińskiego oddziału GDDKiA Łukasz Lendner podczas wideokonfernecji z udziałem wiceministra infrastruktury Rafała Webera, wiceminister klimatu i środowiska Małgorzaty Golińskiej, wojewody zachodniopomorskiego Zbigniewa Boguckiego i wicewojewody Marka Subocza.
Całkowite wyprowadzenie ruchu tranzytowego ze Szczecinka
W ubiegłym roku do ruchu została oddana obwodnica Szczecinka w ciągu drogi ekspresowej S11. Nadal jednak droga krajowa nr 20 prowadzi przez centrum miasta. Dlatego konieczna jest budowa obwodnicy również w ciągu DK20. Nowa trasa od południa ominie Szczecinek i połączy obwodnicę w ciągu DK20 z obwodnicą w ciągu S11 w rejonie miejscowości Miękowo, gdzie powstanie nowy węzeł drogowy. Będzie to jednojezdniowa droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). W ramach inwestycji powstaną też dwa ronda oraz wiadukt nad linią kolejową.
Realizacja dzięki Programowi budowy 100 obwodnic
Decyzja środowiskowa dla tej inwestycji została uzyskana w roku 2012. Była to decyzja wspólna z obwodnicą w ciągu S11. Wówczas jednak do realizacji skierowano wyłącznie odcinek w ciągu S11. Dalsze prace przygotowawcze dla odcinka w ciągu DK20 ruszyły w roku 2019, natomiast w roku 2020 inwestycja ta znalazła się wśród dziewięciu projektów przewidzianych do realizacji w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na Pomorzu Zachodnim. Otworzyło to możliwość rozpoczęcia przetargu na realizację tej inwestycji.
Źródło: ZUW Szzcecin Fot. GDDKiA Szczecin Twitter