„Da Chang”, czyli statek na którego pokładzie znajduje się TBM (Tunel Boring Machine: maszyna drążąca tunel) jest już w Świnoujściu. Rejs z Azji trwał ponad miesiąc.
W piątek powinien rozpocząć się rozładunek ważącej 2740 ton maszyny, który wraz z procedurą celną może potrwać do 14 dni. Montaż TBM zajmie 2-3 miesiące. Drążenie tunelu rozpocznie się na wiosnę, a do szybu końcowego na wyspie Wolin „kret” dotrze po około pięciu miesiącach. Po złożeniu TBM będzie miała długość 101 metrów, co w zasadzie odpowiada wysokości Hansa Tower w Szczecinie, waga natomiast (2740 ton) jest równa wadze 137 wagonów kolejowych. Po zakończeniu budowy tunel w Świnoujściu mierzyć będzie 1,44 km i będzie najdłuższym w Polsce, jego budowa ma się zakończyć we wrześniu 2022 r.
Całkowita długość inwestycji wyniesie około 3,4 kilometra. Średnica wewnętrzna tunelu będzie wynosić 12 metrów, zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu o szerokości 3,5 m., poniżej jezdni powstanie również galeria ewakuacyjna. Najgłębsze miejsce tunelu pod dnem Świny to ok. 38 m.p.p.m. Koszt budowy to prawie miliard złotych.
Tunel ma znaczenie strategiczne w kontekście planów rozwojowych Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA wobec portu w Świnoujściu o głębokowodny terminal kontenerowy i dostosowanie Terminalu Promowego do obsługi transportu intermodalnego. Jest też zwieńczeniem budowy ostatniego odcinka drogi S3, która służy poprawie dostępu drogowego do portów w Szczecinie i Świnoujściu.
Źródło: ZMPSiŚ fot. Wojciech Basałygo